Het bepalen van een juiste kogeldruk bij het aankoppelen van de caravan is belangrijk bij het zorgen voor een stabiele combinatie van auto en caravan. Bij het aankoppelen van de caravan op de trekhaak van de auto rust het gewicht, of eigenlijk de naar beneden gerichte kracht, via de koppeling op de auto. Een juiste kogeldruk is belangrijk voor een veilige wegligging van auto en caravan. Ook de belading van de caravan speelt hierbij een grote rol.
De ideale kogeldruk voor een combinatie is afhankelijk van de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, caravan en trekhaak voorschrijven. Deze voorschriften kun je vinden in de instructieboekjes of papieren van je auto, caravan en trekhaak.
Het is belangrijk het laagste maximum van deze drie niet te overschrijden. Overigens: hoe langer de caravan, hoe meer kogeldruk er wordt vereist.
Het meten van de kogeldruk kan worden gedaan door speciale meters. Een goedkopere oplossing is het gebruik van een gewone personenweegschaal. Tijdens de meting is het van belang dat de caravan horizontaal staat. Op de weegschaal kan een plankje worden gelegd. Dit verdeelt de kracht over een groter oppervlak. Tussen de koppeling van de caravan en de weegschaal kan een stuk hout worden geplaatst. Vervolgens kan de caravan op de weegschaal worden geplaatst waarbij de kogeldruk wordt gemeten.
Bij een te lage kogeldruk is er een groter risico dat de caravan niet stabiel achter de auto hangt. Door de te lage kogeldruk is er geen goede aansluiting tussen caravan en auto. Bij zijwind of een vrachtwagen die passeert, kan de caravan gaan slingeren met alle gevolgen van dien.
Door bagage van achteruit de caravan naar voren te verplaatsen kan dit euvel worden verholpen. Let er wel op dat er niet te veel gewicht van achteruit naar de disselkast wordt verplaatst. Het lijkt dan of de kogeldruk in orde is maar veel gewicht te ver bij de as vandaan kan ook een negatieve invloed hebben op de stabiliteit van de caravan.
Bij een te hoge kogeldruk, waarbij er dus te veel kracht op de trekhaak wordt uitgevoerd, kan het verleggen van bagage van voor in de caravan naar opbergruimte rond de as een oplossing zijn.
Voor de veiligheid is het belangrijk dat de gasflessen in de dissel blijven staan. Gasflessen gemaakt van kunststof zijn lichter en kunnen een te hoge kogeldruk verminderen. Ook het verplaatsen van het reservewiel van de caravan uit de dissel naar de onderkant van de caravan kan soelaas bieden. Het wiel kan door middel van een beugel onder de caravan worden bevestigd.
De kogeldruk en belading van de caravan zijn dus erg belangrijk om er voor te zorgen dat je met een stabiele combinatie op pad gaat. Lees daarom ook onze blog over het beladen van de caravan.